Sakuma's Running Diary~Road to Sub 3~

インターネット企業の中の人がサブ3を目指します。

NIKEブランドの強さとは / What is the strength of the NIKE brand?

※English follows.

みなさん、こんにちは

 

諸事情により1週間ブログ執筆が遅れてしまった。ランニングや英会話と同じで、ブログ執筆もルーティンが崩れるとやはり億劫になるな・・・反省して今週からしっかり週一のルーティンを元に戻す。

さて今に始まったことではないが、東京オリンピックが大変だ。今に始まったわけではない森喜朗氏の失言で、この土壇場で最高責任者が代わるという前代未聞の状況に。コロナ禍のせいで1年延期というすでに前例のない状況の中で、開催に向けてさらに不穏な空気が漂っている。

五輪組織委の森会長、性差別発言で辞任 後任は選考委員会で - BBCニュース

まあ、決めつけるわけではないけれど、人間年を取ると自分の間違いを省みることができなくなるのね。口では詫びているけれど、この人が心から謝っていないのは明白だ。表向きだけでも反省している感を出してくれればこんなことにはなっていなかったと思うのだけど・・・まあそれでも世界が黙っていないか。オリンピックは、日本だけの閉じられたイベントではない。どの国でもローカルではともかく、グローバルスタンダードはリベラルなのだ。リーダーは、国際的な枠組みで物事を捉えねばならないかどうかを、常に注視する必要があるということがよくわかった。とはいえ。実際問題オリンピックは行われるのだろうか。先進国のみならず、全世界からアスリートが参加することを前提に考えると、現実的にすべての国が参加できるとは到底思えない。

三木谷浩史氏、ワクチン無しの東京オリンピック開催に懸念。「現実は、そんなに甘くない」 | ハフポスト

こちらは私の尊敬する三木谷社長の記事だが、ワクチンだけの問題でもなければ、日本だけの問題でもない。3月には、オリンピックがどのような形で開催されるのか(そもそも開催されるのかどうかを含めて)決まるようだが、開催されるとなったとしても、実際に開会式が行われる夏まで何が起こるか分からない。ギリギリまで注視する必要があるだろう。

本日のContents

  • NIKEブランドの強さとは
  • Weekly Report は今週お休み
  • YouTube_足首を脱力してスピードアップ

NIKEブランドの強さとは

前回のブログで、NIKEのアルファフライに関する記事を書いた。

sakumichael-local-runner.hatenablog.com

ランナーであれば皆ご存知の通り、NIKEの厚底シューズといえば、この数年で業界を一変させたランニングシューズである。ただこのランニングシューズという領域だけではなく、NIKEは世界最大のスポーツ用品メーカーであることをご存じだろうか。

Nike,Inc.

一方で、日本最大のスポーツ用品メーカーであるアシックスはこんな感じ。

株式会社アシックス

うーむ。思ったより差が大きかったな・・・売上と営業利益は2020年の数字ということで、コロナの影響を受けていることは共通なのだが、売上の規模が10倍以上、時価総額では54倍もの差があるのだ(ちなみに日本国内でNIKE以上の時価総額をもつ企業はトヨタ自動車のみである)。

NIKEのはじまり

1957年中距離ランナー、フィル・ナイトとそのコーチであった才能溢れるシューズデザイナー、バウワーマンは500ドルずつを出し合い、日本の「オニツカ・タイガー」製靴会社(現アシックス)のスポーツシューズの輸入・販売を開始したのがNIKEの始まりである。自分たちも含めたシリアスなアスリートひとりひとりを支援するメーカーとして1962年に創業した同社は、1960年代のジョギングブームで勢いに乗り、69年には売上100万ドルを突破、そして古代ギリシア勝利の女神「ニケ」を由来とした「NIKE」という会社が生まれたのである。同社の強さは、単にバスケットシューズを販売するのではなく、用途をアピールして新たな市場を開拓する用途分類した商品コンセプト(下記例)にある。

バスケットシューズの例
  • ダイナミックな方向転換→KDシリーズ
  • 鋭いカットやストップ対応→レブロンシリーズ

NIKEが日本のスポーツシューズ販売から始まったにもかかわらず、世界でオンリーワンとなるブランドを構築できたのは、用途を訴求する売れる仕組み<マーケティング>とそれを支える会社の理念があったからなのだ。

NIKEのブランド戦略と企業理念

NIKEの企業理念は、「選手と一緒に『第一級のスポーツ価値、芸術価値』を追求し、『スポーツ選手に対する尊敬』を第一とする」である。同社はこの企業理念の文言<第一級のスポーツの価値、芸術価値>を創業者フィル・ナイト氏の精神<保守的なものへの対抗心>に沿って映像(下記例)によって具現化し、時代に対抗する若者を惹きつけたのである。

マイケル・ジョーダンから生まれたシューズ、「エア・ジョーダン

www.youtube.com

人間の域では不可能ともいえるな跳躍力をCMとして流し、NIKEが求めてきた「第一級のスポーツ価値・芸術価値」「スポーツ選手に対する尊敬心」の追求と創造をイメージ化

このCMにより、スポーツの持つ芸術性が全米、そして世界に認められ、同社はスポーツ選手によるスポーツ選手のための組織として、スポーツ選手の企業となることで、その存在価値ではなく、存在意義がブランドとなったのだ。

NIKEマーケティング手法

消費者がNIKEと契約したスーパースターのプレーを見て、CMでそのプレーを出した芸術性<第1級のスポーツパフォーマンス)に酔い、自身がNIKE商品を実際に楽しむ。NIKEは、これらをストーリーとすることで消費者に<スーパースターの疑似体験>を提供している。CMの強烈な印象は、消費者にNIKEの商品を買いに行くのではなく、「NIKE」を買いに行くという動機を生み出し、他社と差異化したNIKEのオンリーワンのポジションは、高額なテレビCMのコストをも吸収できる価格設定を可能にしているのである。NIKEの素晴らしさは、マーケティング(売れる仕組み)戦略に優れているというだけでなく、マーケティング戦略(CMと用途分類)が企業理念<第一級のスポーツの価値、芸術価値>に深くリンクし、それによりぶれない経営の軸(時代に対抗する若者にメッセージを送る)が利益を生み出す仕組み(ビジネスモデル=用途をアピールし、客単価をアップさせる)を構築していることなのである。ちなみにNIKEの年間広告費用は約30億ドル。これはアシックスの年間売上に匹敵する規模である

NIKEの政治力

そして最後に。約1年前の世界陸連による厚底シューズのルール改定時に目の当たりにしたことから、NIKEという会社の恐ろしさを思い知った。この時の改定されたルールをまとめると以下の通り。

  • 靴底の厚さは40mmまで
  • 反発性を高めるために靴底に使用されるプレートが複数枚入っているものは認めない
  • 使用可能な靴は4カ月以上市販されたものに限り、見た目の変更や医療上の理由を除き特注品の使用は認めない

世界陸連、ナイキの「厚底靴」容認 新ルールを公表: 日本経済新聞

東京オリンピックに向けてメーカー各社が開発にしのぎを削っている時期であったが、このルールで恩恵を受けたのはNIKEのみであった。理由は、最新の厚底シューズであるアルファフライの厚さは39.5mmとギリギリで基準をクリアしている一方で、3つ目のルール<使用可能な靴は4カ月以上市販されたものに限り、見た目の変更や医療上の理由を除き特注品の使用は認めない>は、選手に合わせて特注品を提供してきた他のメーカー各社にとっては不利益以外の何ものでもないルールだったからだ。これは、業界のルールを知っている人間にとっては衝撃であるとともに、NIKEという企業の凄さを通り越して怖さを知るには十分な出来事であった。すなわち、圧倒的に勝っている時こそ敵に止めを刺す。

そう、NIKEは技術力や資本力だけではなく、どんな手を使っても圧倒的な勝利を手にするというその貪欲さこそが強さの源泉なのである。ここまで聞いてあなたはどのシューズを履く?!Good luck!

Weekly Report 今週はお休み

体調を崩してここ10日間走れていない。

かなり回復したので明日から練習再開します(コロナではなかったはず)。鈍った身体を取り戻さなければ。フルマラソンが1か月延期になったので焦らずいこう。

YouTube_足首を脱力してスピードアップ

www.youtube.com

  • 身体が固いと代償作用が働いて、関係ない部位に負荷がかかりますよという話。やっぱり股関節が大事なんだな。
  • 柔軟をしっかりしつつ、体重移動をスームズにして大きな筋肉を動かす。口で言うのは簡単だけど意識しよう。特にジョグのときに。
  • そしてタカヤマさんのトークがどんどんうまくなってるなwいつも勉強させてもらってます。

 

ではまた。

 

Twitter(フォローしていただけると喜びます)

twitter.com

 

Hello everyone!

 

I've been behind on my blogging for a week due to various reasons. Just like running or speaking English, blogging becomes a chore when the routine is broken... I'm going to reflect on this and get back to my weekly routine this week.

It's not the first time, but the Tokyo Olympics are in trouble. Due to Yoshiro Mori's gaffe, the chief executive officer was replaced at the last minute, which is an unprecedented situation. In the midst of the unprecedented postponement of the Olympics by one year due to the Corona disaster, there is even more unrest in the air.

五輪組織委の森会長、性差別発言で辞任 後任は選考委員会で - BBCニュース

I don't mean to be judgmental, but as we get older, we lose the ability to reflect on our mistakes. It is obvious that he is not truly sorry, even though he is verbally apologizing. If he had only expressed his remorse on the surface, I don't think this would have happened. The Olympics is not a closed event only for Japan. In every country, the global standard is liberal, albeit locally. It became clear to me that leaders need to keep a close eye on whether or not they need to view things in an international framework. Nevertheless. The real question is, will there be an Olympics? If we assume that athletes from all over the world, not just from developed countries, will participate in the Olympics, it is hard to believe that all countries can realistically participate.

Hiroshi Mikitani is concerned about holding the Tokyo Olympics without vaccines.

ナイキ【NKE】:株式/株価 - Yahoo!ファイナンス

The Reality Is Not So Sweet" - HuffPost

This is an article by President Mikitani, whom I respect, but it's not just a vaccine issue, and it's not just a Japanese issue. But even if they do, we will not know what will happen until the summer when the opening ceremony is actually held. We will have to keep a close eye on it until the very last minute.

Today's Contents

  • What is the strength of the NIKE brand?
  • Weekly Report is closed this week
  • YouTube_Increasing speed by weakening the ankle

What is the strength of the NIKE brand?

In my last blog, I wrote an article about NIKE's Alpha Fly.

 

sakumichael-local-runner.hatenablog.com

 As all runners know, NIKE's thick-soled shoes are the running shoes that have revolutionized the industry in the past few years. But did you know that NIKE is not only a running shoe company, but also the world's largest sporting goods manufacturer?

Nike, Inc.

On the other hand, here's what Asics, Japan's largest sporting goods manufacturer, has to offer.

ASICS Corporation

Hmmm. The sales and operating profit figures are for 2020, and it is common that they are affected by Corona, but the difference in sales is more than 10 times larger and the difference in market capitalization is 54 times larger (by the way, Toyota is the only company in Japan with a market capitalization larger than NIKE).

The Beginning of NIKE

In 1957, Phil Knight, a middle-distance runner, and his coach, Bowerman, a talented shoe designer, put together $500 each to start importing and selling sports shoes made by the Japanese Onizuka Tiger shoe company (now Asics), and that was the beginning of NIKE. The company, founded in 1962 as a manufacturer to support serious athletes, including themselves, gained momentum during the jogging boom of the 1960s, and in 1969, sales surpassed one million dollars, and the company NIKE, named after the ancient Greek goddess of victory "Nike," was born. The company's strength is not just in basketball. The company's strength lies in its concept of categorized products (see examples below), not just selling basketball shoes, but developing new markets by appealing to different uses.

Example of basketball shoes
  • Dynamic change of direction→KD series
  • Sharp cuts and stoppages → Revlon series

Although NIKE started out selling sports shoes in Japan, it was able to build a one-of-a-kind brand in the world because of its marketing system that appeals to different uses and the company's philosophy that supports it.

NIKE's brand strategy and corporate philosophy

NIKE's corporate philosophy is to "pursue first-class sporting and artistic values together with athletes, and to place the highest priority on respect for athletes". In line with the spirit of founder Phil Knight's "opposition to conservatism," NIKE has embodied this corporate philosophy in the form of images (see examples below), attracting young people who are fighting against the times.

Air Jordan", the shoes born from Michael Jordan

www.youtube.com

This commercial shows a leaping ability that is impossible for humans to achieve, and creates an image of the pursuit and creation of "first-class sports value and artistic value" and "respect for athletes" that NIKE has been seeking.

Through this commercial, the artistry of sports was recognized throughout the U.S. and the world, and NIKE became an organization of athletes, by athletes, for athletes, and a company of athletes.

NIKE's marketing approach

NIKE provides consumers with a "simulated superstar experience" by telling the story of a superstar's performance in a commercial. The strong impression of the commercials motivates consumers to buy "NIKE" rather than NIKE products, and NIKE's one-of-a-kind position, which differentiates it from other companies, enables it to set prices that absorb the cost of expensive TV commercials. The beauty of NIKE is not only its excellent marketing strategy, but also the fact that its marketing strategy (commercials and classification of applications) is deeply linked to its corporate philosophy (first-class sports value and artistic value), and the management axis (sending a message to young people to compete with the times) is a profit-generating mechanism (business model). NIKE's annual advertising costs, by the way Incidentally, NIKE's annual advertising cost is about 3 billion dollars. This is comparable to the annual sales of ASICS.

NIKE's political power

And last but not least. About a year ago, when the World Athletic Federation revised the rules on thick-soled shoes, I realized how scary the company NIKE is. The revised rules at that time can be summarized as follows.

  • Soles must be no more than 40mm thick.
  • Multiple plates used in the soles to increase resilience are not allowed.
  • Only shoes that have been on the market for more than 4 months are allowed to be used, and custom-made shoes are not allowed except for changes in appearance or for medical reasons.

The World Association of Athletics Federations (WAAF) will allow Nike's "thick-soled shoes" to be worn.

It was a time when manufacturers were scrambling to develop new products for the Tokyo Olympics, but only NIKE benefited from this rule. The reason for this is that Alpha Fly, the latest thick-soled shoe, is only 39.5mm thick and just barely meets the standard, while the third rule, "Only shoes that have been on the market for at least four months can be used, and custom-made shoes are not allowed except for changes in appearance or for medical reasons. This is because the rule was nothing but a disadvantage to other manufacturers who had been providing custom-made products for athletes. This was a shock to those who knew the rules of the industry, but also an event that was enough to make NIKE a company that was not only amazing but also scary. In other words, it is only when they are overwhelmingly winning that they put a stop to it.

Yes, NIKE's strength lies not only in its technological and capital strength, but also in its greed for overwhelming victory no matter what it takes. Now that you've heard this, which shoes will you wear? Good luck!

Weekly Report No work this week

I've been sick and haven't been able to run for the past 10 days.

I've recovered a lot and will resume practice tomorrow (I'm sure it wasn't corona). I have to get my slowed down body back. The full marathon has been postponed for a month, so let's not rush it.

YouTube_Increasing speed by weakening the ankle

www.youtube.com

  • I'm not sure if this is a good idea or not, but I think it's a good idea. The hip joint is very important.
  • It's easy to say, but it's also easy to do. It's easy to say, but we need to be aware of it. Especially when jogging.
  • And Takayama-san's talk is getting better and better, I'm always learning from him.

 

See you soon.

 

Follow me on Twitter (I'd love it if you did)

twitter.com